הגורמים לעליית הנאצים לשלטון | יובל סיון

5/5 - (1 vote)

יובל סיון שימש כמורה בכיר להיסטוריה במערכת החינוך הישאלית. לימים, כיהן גם כמנהל בית ספר שש שנתי ברחובות וכחבר הנהלה. במאמר הבא, מציג סיון את הגורמים העיקריים לעליית הנאצים לשלטון.

תבוסת גרמניה במלחמת העולם הראשונה וחוזה ורסאי

גרמניה הפסידה במלחמת העולם הראשונה ונכנעה בשנת  1918. (עם כניעתה הוכרחה גרמניה לשנות את צורת המשטר שלה . גרמניה הפכה משלטון קיסרות לשלטון דמוקרטי המכונה רפובליקת וויאמר (ע"ש העיר בה נכתבה החוקה).  היא  גם אולצה  לחתום על חוזה ורסאי  . חוזה זה נתפס בעיני רוב הגרמנים כחוזה שנועד להשפיל את גרמניה . (הקיסר הגרמני אולץ להתפטר, גרמניה הואשמה באחריות לפרוץ המלחמה וחויבה לשלם  פיצויים גבוהים , היא חויבה לוותר על שטחים רבים וצבאה צומצם למאה אלף חיילים בלבד.) לכן הגרמנים ראו בחוזה ורסאי  עלבון. גרמנים רבים נותרו בתחושה שיש לעשות הכול כדי למחוק את חרפת ורסאי- היטלר נהג  להטיף נגד הדמוקרטיה הגרמנית ולהאשימה  בחרפת ורסאי. (להסביר "אגדת הסכין בגב")

הגורם הכלכלי: המשבר הכלכלי הגדול שפרץ בארה"ב, 1929

המשבר הכלכלי שפרץ בארה"ב  ,ב- 1929, הוביל לקריסה כלכלית בארה"ב וגם בארצות רבות באירופה כולל גרמניה : מפעלים נסגרו ומיליוני מובטלים ממורמרים חפשו פתרון למצוקותיהם. בנקים ומפעלים התמוטטו ופשטו את הרגל ,ורבים אבדו את חסכונותיהם,רעב.  האינפלציה השתוללה וגרמה לירידת ערך הכסף הגיעה לאלפי אחוזים – עד כדי כך שאנשים דרשו לקבל את משכורתם לא פעם בחודש, אלא בכל יום. משכורת יומית לעיתים לא הספיקה אפילו כדי קניית כיכר לחם למחרת… מאות אלפי אנשים איבדו את מקום עבודתם ולא יכלו עוד לפרנס את משפחותיהם. עד לשנת 1932 כבר היו בגרמניה 8 מיליון מובטלים. 

אחת הסיבות לקריסה המיידית בכלכלת גרמניה: אחרי מלהע"1 , הגיעו הלוואות ענק  והשקעות מאנשי עסקים אמריקאים  לגרמניה , הביאו לשגשוג כלכלי ויצרו רגיעה פוליטית במדינה. השפעת המפלגות הקיצוניות ירדה במהלך שנות העשרים. עם המשבר הכלכלי 1929 בארה"ב כל זה הופסק, וקריסתה הכלכלית של ארה"ב השפיעה כאמור באופן מיידי על גרמניה , והוביל למשבר כלכלי -פוליטי –חברתי  -הדמוקרטיה הגרמנית הצעירה החלה להתערער.

עליית הנאצים – היטלר | יובל סיון

הגורם החברתי: המשבר החברתי שנבע מהמשבר הכלכלי 1929 

הנפילה הכלכלית הובילה  לייאוש כללי ולאבדן אמון במשטר הדמוקרטי. המשבר פגע גם במעמד הבינוני שעליו נשענה רפובליקת ויאמר. גם כך , בגרמניה לא הייתה מסורת דמוקרטית, והעם לא היה רגיל לשותפות ואחריות בשלטון. ורבים עוד לפני משבר 1929 לא תמכו כלל בדמוקרטיה. 

בתקופה קשה זו , ובזמן של ייאוש רב גברה התחושה כי יש צורך במנהיג חזק שידע להוציאם מהמשבר הקשה. הדמוקרטיה לא סיפקה את האזרחים.

המשבר הפוליטי-אי יציבות שלטונית בעקבות המשבר הכלכלי

  • גבר כוחן ומשקלן של המפלגות הקיצוניות – המפלגה הנאצית –הימין הקיצוני, והמפלגה הקומוניסטית-השמאל הקיצוני. 

 לדוגמא – המפלגה הנאצית ב-1928 היו לה 12 מושבים מתוך 491 מושבים ברייכסטאג. ביולי 1932 למפלגה הנאצית היה כבר 230 מושבים,דהיינו 37%.  

לאורך כל התקופה, נמשך הטרור והאלימות של המפלגות הקיצוניות ובמיוחד הנאצים ..

  • בגלל הצלחת המפלגות הקיצוניות שלא שתפו פעולה בהרכבת הממשלה – התקשו מפלגות המרכז להרכיב קואליציה יציבה, ולכן ממשלות קמו ונפלו כל הזמן מאז המשבר הכלכלי 1929-  ולכן הן לא היו מסוגלות לטפל בבעיות מסביר יובל סיון.
  • בעקבות  אי היציבות השלטונית ,מתחילת שנות ה-30 , רוב הפעולות שבוצעו ע"י הממשלה, בוצעו בעזרת צווי חירום שהנשיא פרסם מתוקף סמכותו על פי חוקת וייאמר הדמוקרטית, סעיף 48 בחוקה . הכרזה על מצב החרום, אפשר יותר סמכויות לנשיא הינדנבורג: הייתה  לו הסמכות לבטל את זכויות האזרח, לשתק את פעולת הרייכסטאג , ולהפעיל ללא כל אישור של הרייכסטאג, חוקים ותקנות מתוקף סמכותו לשעת חירום . סעיפים אלה בחוקה הפכו לבעייתיים כי הם אפשרו לנשיא הינדנבורג למנות את היטלר לתפקיד הקנצלר (ראש ממשלה)ב-ינואר 1933  ומאוחר יותר לבטל את הדמוקרטיה. 
תעמולת הנאצים | יובל סיון

גורם הקשור בהיטלר – בניית המפלגה הנאצית

היטלר בנה לאורך שנות העשרים את המפלגה הנאצית כמו מבנה צבאי- הנהיג פיקוח הדוק וריכוזי על סניפי המפלגה. הוא מינה את ראשי המחוזות וביסס את כוחה של המפלגה באזוריה השונים של גרמניה. היטלר בנה גם 2 ארגונים חצי צבאיים שעזרו : S.A. פלוגות הסער- ארגון שעזר לו לעשות טרור ברחובות, לפגוע במפלגה היריבה(הקומוניסטים). ואח"כ הקים היטלר את ה-S.S (חיל משמר) – יחידת עילית מפלגתית שאת אנשיה גייס מבין חברי המפלגה. אנשי ה-S.S שימשו כשומרי הראש האישיים של היטלר ובכירי המפלגה. המפלגה הנאצית הקימה אירגון נוער (נוער היטלר) שבאמצעותו נוהלה תעמולה בקרב הצעירים.  המפלגה הנאצית הצליחה למשוך אליה את מרי הנפש, הנוער, המעמד הבינוני ואף חלקים ניכרים מבין הפועלים המובטלים, מתוך אמונה כי מדובר במפלגה שמסוגלת להוציא את גרמניה מהמשבר. היטלר גם קשר קשרים עם תעשיינים גדולים וחשובים שסייעו לממן את פעילות המפלגה. התעשיינים תמכו בנאצים בעיקר מתוך חשש מהתחזקות השמאל הסוציאליסטי.היטלר הלהיב את ההמונים : הבטיח לייצב את הכלכלה, להבטיח להחזיר את הכבוד האבוד לגרמניה ולהיפטר מכל אויביה מבפנים ומבחוץ, אלימות ברחובות מצד הנאצים.

התעמולה הנאצית ידעה לשבות את לב ההמונים בהציעה תרופות פשוטות וקליטות ל"איש הקטן":  

  • החלה להציג את היטלר כ"מושיע" האומה הגרמנית מן המשבר 
  • והבטיחה לחם ותעסוקה למובטלים. 
  • הם האשימו בתעמולה  שלהם  את הרפובליקה, את הקומוניסטים, ואת היהודים בגרימת האסון ובהריסת ערכי התרבות הגרמנית. היהודים הם מקור האסון! מי שרוצה לעצור את האסון יכול לעשות זאת מייד ובקלות: להצביע (למפלגה הנאצית) ולהשפיע.
  • הנאצים השתמשו  גם בסמלים של המפלגה, מצעדים, תהלוכות,מדי המפלגה כדי לעורר את אימון העם . 
  • במקביל, החלה להתחזק גם המפלגה הקומוניסטית . ולכן , רבים שהתנגדו לקומוניזם החלו להצביע עבור המפלגה הנאצית כאמצעי לבלימת הקומוניזם

יובל סיוון - עדכונים אחרונים מהבלוג

יובל סיון - למידה הינה השקעה ולא הוצאה

דעה: למידה הינה השקעה ולא הוצאה

Rate this post למידה הינה מה שמאפשר קפיצת קוונטום לכל עובד ועובדת. למידה נכונה חייבת למפות את יעדי החברה ולראות היכן היא צמודה ליעדים ברמה

נגישות